قفسه سینه انسان در برگیرنده برخی از اعضای حیاتی بدن مانند قلب ، ریه و عروق اصلی بدن است. بیماری اعضای داخل قفسه سینه به صورت دردهای شدید داخل قفسه سینه احساس می شوند و معمولا درد قلب یا ریه با لمس یا فشار دادن دیواره قفسه سینه تشدید نمی شود. در کنار اعضای داخلی قفسه سینه بافت و اعضای موجود در دیواره قفسه سینه هم می توانند موجب تولید درد و ناراحتی شوند. دیواره قفسه سینه از اعضای زیر تشکیل می شود که هر کدام از آنها می توانند عامل درد و ناراحتی در دیواره قفسه سینه باشند:

  • دنده ها
  • عضلات مابین دنده ها و عضلات روی قفسه سینه که وظیفه حرکت دنده ها را در زمان تنفس برعهده دارند.
  • غضروف نوک دنده ها که آنها را به جناغ قفسه سینه متصل می کنند.
  • استخوانهای ترقوه (کلاویکول) و مفصل شانه
  • ستون فقرات ناحیه پایین گردن و قفسه سینه
  • گردن و بافت های آن مانند حنجره و تیرویید
  • عضله دیافراگم که مابین قفسه سینه و شکم قرار دارد.

نکته ای که در مورد درد ناشی از دیواره قفسه سینه وجود دارد ، موضعی بودن درد بر روی عضو مبتلا است. هم چنین این نوع از درد قفسه سینه با حرکت هر کدام از اعضای دیواره قفسه سینه مانند تنفس و جابجا شدن تشدید می شود.

درد قفسه سینه

 

علل شایع درد دیواره سینه

 درد دیواره سینه به دلیل مشکلاتی که در عضلات ، استخوانها و یا اعصاب دیواره سینه بوجود می آید  ایجاد می شود.

حداقل 25 درصد از بیمارانی که به دلیل درد قفسه سینه به اورژانس مراجعه می کنند ، "درد دیواره سینه" دارند.

متأسفانه ، در بسیاری موارد ، به ویژه در اورژانس هدف اصلی از بررسی بیماران با درد سینه "رد کردن" و "کنار گذاشتن" بیماری های مهم قلبی است. لذا در این موارد تشخیص اینکه شما بیماری مهم قلبی ندارید ، مساوی است با ترخیص شما از اورژانس. با این حال لازم است هم برای بررسی علت درد سینه و هم درمان درد سینه در اولین فرصت بررسی کامل توسط پزشک قلب صورت بگیرد.

دلایل مختلفی برای ایجاد دیواره قفسه سینه وجود دارد و خوشبختانه در اکثر موارد ، علت اصلی درد دیواره سینه خوش خیم است و بیشتر اوقات خود محدود شونده است. با این حال ، برخی از انواع درد دیواره سینه ممکن است یک مشکل جدی را نشان دهد و ممکن است نیاز به درمان خاصی داشته باشد.

در اینجا شایع ترین دلایل درد دیواره سینه ذکر شده است:

ضربه به قفسه سینه

ضربه به قفسه سینه می تواند با آسیب به عضلات ، دنده ها و پوست موجب درد نقطه ای و مداوم گردد. برخی از این ضربات شدید بوده و در خاطر باقی می مانند مانند تصادف اتومبیل یا آسیب های مشابه. ولی در برخی موارد مانند فعالیت بدنی شدید و ورزش شاید یادآوری ضربه به قفسه سینه ممکن نباشد.

جدای از ضربات آشکار به قفسه سینه ، فشار وارد شده از لباس زیر تنگ ، خوابیدن در رختخواب نامناسب ، فعالیت بدنی به ویژه در افرادی که برای اولین بار کار سنگین انجام می دهند ، ضربات توپ و سایر وسایل ورزشی و ترومای ناشی از مشت و فشار بیش از حد به قفسه سینه هم می توانند دردهای موضعی ایجاد نمایند.

دردهای ناشی از اضطراب و پانیک

اضطراب نوعی احساس ترس و واهمه شدید است که به صورت ناگهانی ایجاد می شود و فرد مضطرب در کنار احساس ترس و دلشوره ، دچار ضربان قلب زیاد و دردهای قفسه سینه هم می شود. یکی از علل درد سینه در بیماران با اضطراب شدید ، تحریک عضلات جدار قفسه سینه است. کشش بیش از حد عضلات در حین استرس موجب بروز درد در جدار قفسه سینه می شود. این درد معمولا در ناحیه بالا و سمت چپ قفسه سینه ایجاد می شود و به صورت محدود به یک نقطه باقی می ماند. در برخی ازبیماران حتی بعد از دوره اضطراب هم تا چند روز این درد و ناراحتی موضعی ادامه پیدا می کند.

کوستوکندریت (Costochondritis)

این نوع از درد سینه در ناحیه جلوی قفسه سینه و در دو طرف استخوان جناغ سینه ، جایی که دنده ها به آن متصل می شوند احساس می شود. دنده های دو طرف قفسه سینه در سمت خلفی به ستون فقرات متصل می شوند و در ناحیه جلوی قفسه سینه ابتدا به بافت غضروفی وصل شده و با واسطه آن به جناغ سینه متصل می شوند.

بیماری کوستوکندریت به درد و حساسیت محل اتصال دنده ها به ناحیه غضروفی مربوط می شود که به صورت درد و حساسیت در دو طرف اسخوان جناغ قفسه سینه به ویژه در سمت چپ آن احساس می شود. اگرچه اسم بیماری به معنی وجود التهاب موضعی در این منطقه است ولی در اصل هنوز علت این بیماری کاملا مشخص نشده است. بسیاری از تغییرات استخوانی مانند در رفتگی دنده ها یا جابجایی آنها ، پوکی استخوان دنده ها و ضربه های کوچک ناشی از نشستن و خوابیدن بد می تواند علت درد در این ناحیه باشد.

این بیماری معمولا بعد از 3 تا 4 روز خودبخود خوب می شود. در مواردی که درد شدید است می توان از کمپرس یا حوله گرم ، کاهش حرکات بدنی و در مواردی از داروهای ضدالتهابی مانند بروفن هم استفاده نمود.

سندرم درد دنده های تحتانی

در برخی از افراد دنده های پایینی قفسه سینه (دنده های هشتم ، نهم و دهم) که در مرز بین قفسه سینه و شکم قرار دارند ، دچار جابجایی از محل اتصال خود می شوند. این جابجایی می تواند به دلیل پوکی استخوان ، خم شدن بیش از حد به جلو و ضربه به دنده های بالای شکم ایجاد شود. در این بیماران با حرکات تنفسی یا با خم و راست کردن کمر ، این دنده ها از جای خود ، جابجا شده و احساس در رفتن و تق کردن در دنده ها ایجاد می شود. در اثر جابجایی دنده ها از محل خود ، رشته های عصبی مجاور دنده تحریک شده و درد شدید و ناگهانی ایجاد می شود. در این افراد لمس دنده های درگیر با جابجایی و احساس تقه و درد در بیمار همراه است.

بهترین راه درمان سندرم دنده های تحتانی ، استراحت و کاهش حرکات دنده های درگیر است. در موارد شدید و دردناک از داروهای ضد درد و حتی جراحی هم می توان استفاده کرد.

درد ناحیه جلوی سینه (Precordial Catch)

این بیماری که مختص کودکان و جوانان است به صورت دردهای تیز و شدید در ناحیه جلوی قفسه سینه به ویژه سمت چپ سینه برای چند ثانیه یا چند دقیقه بروز می کند. این درد در حالت استراحت ایجاد شده و با حرکات دم و بازدم تشدید می شود و بعد از مدتی هم از بین می رود. علت این درد هنوز به صورت کامل مشخص نیست ولی شاید مکانیسمس مشابه با دردهای استخوانی سنین رشد کودکان و نوجوانان داشته باشد. به هرحال این بیماری کاملا خوش خیم بوده و هیچگونه عارضه ای ندارد.

فیبرومیالژی (Fibromyalgia)

این بیماری نوعی بیماری سیتمیک و روماتولوژیکی است که با درد و حساسیت در نقاط مختلفی از بدن از جمله در قفسه سینه همراهی دارد. در این بیماری علاوه از درد و حساسیت در قفسه سینه و برخی دیگر از مناطق بدن مانند سر و گردن ، شکم ، دست و پا علایم دیگری مانند خستگی ، اختلالات خواب و علایم گوارشی هم دیده می شوند.

سایر بیماریهای روماتولوژیکی

درد قفسه سینه می تواند از التهاب استخوانها و مفاصل قفسه سینه در اثر بیماری های روماتولوژی از قبیل "آرتریت روماتویید" ، "اسپوندیلیت آنکیلوزان" و "پسوریازیس" هم ایجاد گردد. اگرچه این علامت ندرتا به تنهایی وجود دارد و در زنان تشخیص معمولا سایر علایم و یافته های بیماری روماتولوژیکی هم وجود دارند ولی اگر درد قفسه سینه با التهاب و گرمای موضعی منطقه درد همراه بود باید به وجود این بیماریها شک نمود.

شکستگی ناشی از ورزش

این بیماری در ورزشکاران حرفه ای که ورزشهای رزمی یا با میزان تحرک زیاد در قفسه سینه دارند مانند بازیکنان هندبال ، والیبال و بیس بال دیده می شود. علت درد سینه در این افراد ضربات مکرر و شکستگی های ریز در اثر استرس ناشی از ورزش و فعالیت زیاد بدنی است. این بیماری که به آن شکستگی استرسی (Stress Fractures) هم گفته می شود ، می تواند در افراد غیر ورزشکار ، در اثر پوکی استخوان و کمبود ویتامین D3 هم ایجاد گردد.

کانسرها

سرطانهای مختلف بدن به ویژه سرطان سینه و ریه در مراحل پیشرفته خود به استخوان های قفسه سینه متاستاز می دهند و دردهای شدیدی در این منطقه ایجاد می کنند. تومورهای خود استخوان در این منطقه مانند "میلوم مولتیپل" هم می توانند دردهای استخوانی ایجاد نمایند.

حمله سلولهای داسی شکل (Sickle Cell Crisis)

در افرادی که گلبول های قرمز داسی شکل دارند ، تجمع این سلولها در داخل عروق ریز می تواند به ایسکمی و نکروز کوچک موضعی شود که با دردهای شدید نقطه ای همراه است. این درد معمولا سریعا برطرف می شود و می تواند در روزهای بعدی تکرار گردد.

درد ناشی از بیماری های شانه و ستون فقرات گردنی

افرادی که آرتروز مفصل شانه یا مفاصل مهره های گردنی دارند ، با حرکات دست و گردن دچار تشدید درد در همان محل می شوند. در این بیماران مکررا اسپاسم عضلانی موضعی و درد ناشی از آرتروز به نواحی بالای قفسه سینه منتشر می شود و بیماران درد شانه یا گردن را همزمان در اطراف مفصل شانه و بالای قفسه سینه هم احساس می کنند.

قلب من:دردهای موضعی دیواره قفسه سینه بسیار شایع هستند. این دردها معمولا علل خوش خیم دارند و به صورت دردهای موضعی در جدار قفسه سینه که با فشار دادن یا با حرکت تشدید می شوند ، بروز میکنند.