درد قلبی و ناحیه قفسه سینه همواره نگران کننده و موجب تشویش ذهنی انسانهاست. به ویژه اگر در فامیل و اطرافیان یک نفر بیماری قلبی مهمی وجود داشته باشد یا یکی از آشنایان وی به دنبال بیماری قلبی و درد سینه فوت کرده باشد ، این نگرانی بیشتر هم خواهد شد. البته این نگرانی زیاد هم بیجا نیست و درد قفسه سینه مهمترین و شایعترین نشانه بیماریهای قلبی عروقی مانند حمله قلبی ، آمبولی ریه و دایسکشن شریان آئورت است.

شاید بتوان عنوان کرد که به دلیل اهمیت بیماریهای قلبی که با درد سینه همراه هستند ، بهتر است هرگونه درد سینه مهمی توسط پزشک , ویزیت و بررسی شود زیرا عدم تشخیص هرکدام از این بیماری ها می تواند خطرناک و دارای عوارض مهمی باشد. با اینحال برخی از نکات و یافته های همراه با درد سینه وجود دارند که شما با اطلاع از آنها می توانید هم از نگرانی بیش از حد در زمان بروز دردهای قفسه سینه کم کنید و هم اینکه در زمان ویزیت پزشک در جهت بررسی بهتر و تشخیص دقیق تر آنها را به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

درد سینه


درد قفسه سینه می تواند هم به دلیل بیماری های بسیار مهم قلبی و عروقی ایجاد شود و هم در اثر عوامل کم اهمیتی مانند اضطراب و دردهای عضلانی و دنده ها باشد. تقریبا تمام اعضای موجود در ساختمان قفسه سینه می توانند منشا و عاملی برای درد قفسه سینه باشند مانند قلب ، عروق کرونری ، آئورت ، ریه ها ، مری و معده ، دنده ها و سایر استخوانهای قفسه سینه ، عضلات تنفسی دیواره قفسه سینه ، بیماریهای شانه و ستون فقرات گردنی و هم چنین بیماریهای پوست ناحیه سینه. 

برای اینکه مشخص شود درد قفسه سینه از چه نوعی است و چه اهمیتی دارد ، باید به ویژگی های آن از قبیل محل درد ، شدت آن و شرایطی که درد با آنها ایجاد یا برطرف می شود توجه کرد. با توجه به ویژگی های درد قفسه سینه و شرح حال افراد برخی از پزشکان دردهای قفسه سینه را به دردهای قفسه سینه مهم در مقابل دردهای کم اهمیت تر تقسیم بندی می کنند و از اصطلاحاتی مانند درد سینه تیپیک و غیرتیپیک یا درد سینه قلبی در برابر درد سینه غیرقلبی استفاده می کنند.

این نوع از تقسیم بندی ها و توجه به مشخصات آنها اگرچه می تواند کمک کننده باشد ولی لازم به ذکر است که در برخی از افراد بیماری های مهم قلبی می توانند علایم غیر تیپیک و با شدت کمتری شبیه به دردهای معمولی قفسه سینه داشته باشند و حتی در برخی از افراد بیماری قلبی می تواند بدون علامت هم باشد. لذا بازهم توصیه می شود که هرگونه درد سینه مهم و تکرار شونده ای توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد و افراد از نسبت دادن دردهای قفسه سینه خود به مسایلی مانند اضطراب ، دردهای عضلانی و درد معده پرهیز نمایند زیرا اینکار می تواند به تاخیر در تشخیص بیماری مهم قلبی و تشدید عوارض و مرگ و میر آن منجر شود. به ویژه در گروه های خاصی مانند خانمها ، افراد با فشارخون بالا ، افراد دیابتی و افرادی که بیماریهای متعدد دیگری دارند. در این گروهها علایم قلبی می تواند غیرتیپیک و غیراختصاصی باشد.

ویژگی های درد تیپیک و مهم قفسه سینه

  1. درد سینه شدیدی که در مدت چند ثانیه پس از شروع به حداکثر خود می رسد.

  2. درد مداوم ، شدید و فشارنده که بیش از دو دقیقه طول می کشد.

  3. درد پراکنده و مبهم در پشت جناغ قفسه سینه.

  4. درد قفسه سینه که به ناحیه گردن ، فک ، شانه ها و پشت قفسه سینه انتشار دارد.

  5. درد قفسه سینه که با فعالیت بدنی شروع شده یا تشدید می شود.

  6. وجود علایم همراه با درد سینه مانند تعریق سرد ، تهوع و استفراغ ، تنگی نفس ، احساس بیقراری ، سرگیجه و کاهش سطح هوشیاری.

  7. وقوع درد سینه در افرادی که خطر بیشتری نسبت به بیماری های مهم قلبی دارند مانند افراد میانسال و مسن ، افراد با سابقه بیماری قلبی ، افراد دیابتی ، افراد با فشارخون بالا ، مصرف سیگار یا سابقه خانوادگی بیماری قلبی. این افراد باید نسبت به دردهای قفسه سینه خود بسیار حساس باشند.

ویژگی های درد آتیپیک و با اهمیت کمتر قفسه سینه

  1. درد قفسه سینه که محدود به یک نقطه کوچک از قفسه سینه است.

  2. درد سینه گذرا که بیشتر از چند ثانیه طول نمی کشد.

  3. دردی که با لمس توسط پزشک یا بیمار ایجاد می شود.

  4. دردی که به صورت احساس فرو رفتن جسم تیز مانند سوزن در قفسه سینه احساس می شود.

  5. درد به دنبال استرس ، اضطراب و هیجان زیاد.

  6. دردی که با نفس کشیدن یا جابجا شدن فرد ، تغییر می کند.

  7. درد بدون احساس علایم دیگر مانند تنگی نفس یا تعریق.

  8. درد در افراد جوان و افراد بدون عامل زمینه ساز بیماری های قلبی.

پرولاپس یا افتادگی دریچه میترال

پرولاپس دریچه میترال در 4 تا 5 درصد افراد جامعه دیده می شود و بیماری نسبتا شایعی است. در این بیماری به دلیل شکل ظاهری خاص دریچه میترال که بلندتر یا ضخیم تر از حالت عادی است ، در زمان انقباض قلب یا سیستول دریچه میترال به داخل دهلیز چپ برجسته می شود (پرولاپس می کند). اغلب موارد پرولاپس دریچه میترال که در زبان عامیانه به "افتادگی دریچه میترال" هم معروف است در همین حد می باشد ولی در موارد کمتری بیماری شدیدتر بوده و می تواند با درجاتی از نارسایی دریچه میترال همراه باشد.

پرولاپس دریچه میترال در بیشتر موارد بیعلامت است ولی در بعضی از بیماران به ویژه افراد با نارسایی دریچه میترال می تواند علایمی مانند خستگی ، طپش قلب ، اضطراب ، دردسینه و سردردهای میگرنی ایجاد نماید. این بیماری -اگرچه بسیاری از پزشکان آن را جزو بیماریهای قلبی مطرح نمی کنند- در غالب موارد سیر خوش خیم داشته و موجب بیماری یا ناتوانی قلبی نمی شود.

متاسفانه هم بیماران و هم پزشکان بسیاری از دردهای غیر اختصاصی قلب را به پرولاپس دریچه میترال نسبت می دهند در حالیکه شاید به این نحو نباشد. واقعیت این است که پرولاپس دریچه میترال اصولا فاقد علامت درد سینه است و در بسیاری از موارد دردهای ناشی از اضطراب ، استرس های روحی و تحریک رشته های عصبی سمپاتیک است که به صورت درد سینه در این افراد ظاهر می شود. مطالعات جدید نشان داده اند که افراد با پرولاپس دریچه میترال بیشتر از بقیه افراد به اضطراب و حملات پانیک مبتلا می شوند و به این دلیل است که شاید این افراد بیشتر از بقیه دچار درد سینه های غیراختصاصی هم می شوند.

حمله پانیک (اضطراب)

پانیک یا اضطراب یک احساس ناخوشایندی از ترس و واهمه است که معمولا به صورت حمله ای در افراد ظاهر می شود. در جریان حمله اضطراب همزمان با احساس ترس ، طپش قلب ، تنگی نفس و تعداد بالای ضربان قلب ، سر درد ، درد شکم و درد قفسه سینه هم قابل مشاهده است. این علایم می توانند تقلید کننده یک حمله قلبی بوده و موجب بروز نگرانی در فرد شوند.

دردهای ناشی از اضطراب معمولا ویژگی های غیر اختصاصی و آتیپیکی دارند و به راحتی در افرادی که سابقه حملات مشابهی دارند ، قابل شناسایی و کنترل هستند. با اینحال در برخی از موارد دردهای اضطرابی شدیدتر و مداوم تر بوده و یا در افرادی که همزمان بیماری قلبی دارند روی می دهد که در این صورت علایم آن هم مشابه با حملات قلبی خواهد بود. نکته جالب این است که هم حملات اضطرابی با تحریک رشته های عصبی سمپاتیک می توانند بیماری نهفته قلبی را آشکار کنند و هم میزان اضطراب و استرس در افراد با بیماری های قلبی از شیوع بیشتری برخوردار است. لذا توصیه می شود افراد در مورد درد سینه خود و اهمیت آن حتما با پزشک خود مشورت نمایند.


قلب من: درد سینه ناشی از بیماری های قلبی در همه افراد به یک شکل نیست و در افراد مختلف می تواند کیفیت و شدت کاملا متفاوتی داشته باشد. از سوی دیگر مرز بین درد سینه های کم اهمیت ناشی از اضطراب یا مسایل اسکلتی و عضلانی با درد سینه های مهم و ناشی از بیماری های اساسی قلب معلوم نیست.

لذا توصیه جدی و اکید ما ، بررسی درد قلب توسط پزشک قلب است. در ادامه بررسی درد سینه شاید لازم باشد برای اثبات یا رد کردن بیماری های مهم قلبی از تست های تکمیلی مانند تست ورزش و اسکن هسته ای قلب هم استفاده نمود.