آنژیوپلاستی یعنی درمان بیماریهای عروقی، چه عروق مربوط به قلب و چه عروق مربوط به سایر نقاط بدن مانند مغز، دست، پا و آئورت. در آنژیوپلاستی بیماریهای عروق بدن از راه پوست و بصورت کم تهاجمی با استفاده از روشهای آنژیوگرافی درمان می شوند. آنژیوپلاستی در اغلب موارد بعد از آنژیوگرافی که یک روش تشخیصی است انجام می شود.

آنژیوپلاستی عروق بدن را می توان با بالون انجام داد ولی در بسیاری از موارد به دنبال استفاده از بالون، برای جلوگیری از تنگی مجدد رگ لازم است از استنت هم استفاده شود. البته آنژیوپلاستی را در بیماریهای غیر از تنگی عروق هم می توان انجام داد مانند بستن رگهای اضافه در بدن با استفاده از استنت در گشاد شدگی های عروق. 

هزینه آنژیوپلاستی

طبق تعرفه‌های اعلامی وزارت بهداشت انجام آنژیوپلاستی هزینه مشخص و ثابتی دارد که در حدود ۹۰ کا است. با احتساب ضریب کا برای سال ۱۴۰۳ که در حدود ۱۰۱ هزار تومان است هزینه انجام بالون و استنت در حدود ۱۰ میلیون تومان است. 

هزینه اصلی و مهم آنژیوپلاستی به هزینه‌های بیمارستان و تجهیزات و لوازم استفاده شده مربوط است که به نسبت استفاده از لوازم و تجهیزات باعث افزایش هزینه‌های آنژیوپلاستی می شوند. این هزینه‌ها شامل هزینه هتلینگ و بستری بیمارستان، خدمات کت لب شامل جزء فنی عمل، هزینه گایدینگ، وایرها، بالون و استنت است که هرکدام از این تجهیزات از قیمت قابل توجهی برخوردار هستند و همین امر باعث افزایش هزینه‌های آنژیوپلاستی و استنت عروق می شود.

با توجّه به تنوّع بیش از حدّ پروسیجرهای آنژیوپلاستی که شامل استفاده از بالون و استنت در رگهای مختلف قلب و شاخه‌های جدا شده از عروق اصلی هستند، نمی توان هزینه مشخّص و یکسان برای انجام آنژیوپلاستی ذکر کرد ولی بصورت کلّی انجام آنژیوپلاستی و استنت یک رگ قلب در شرایط عادّی در حدود ۴۰ میلیون تومان هزینه دارد که در صورت استفاده از تجهیزات بیشتر به این هزینه اضافه می گردد. 

مراکز انجام آنژیوپلاستی

در حال حاضر برای انجام آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی در مراکز بیمارستانی زیر در خدمت بیماران محترم هستیم:

آنژیوگرافی بیمارستان بهمن

بیمارستان بهمن یکی از مراکز معتبر آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی است که اغلب خدمات قلب در آن قابل انجام است. این بیمارستان با بیمه‌های پایه فاقد قرارداد است ولی با اغلب بیمه‌های تکمیلی قرارداد دارد. 

آنژیوگرافی بیمارستان عرفان نیایش

بیمارستان عرفان نیایش از مراکز تازه تأسیس و مجهز در منطقه شمال غرب تهران است. بخش آنژیوگرافی مجهز و محیطی بسیار تمیز دارد و برای آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی از امکانات و تجهیزات بروز استفاده می کند. این مرکز با اغلب بیمه‌های پایه مانند تأمین اجتماعی و بیمه سلامت و با بسیاری از بیمه‌های تکمیلی قرارداد دارد.

بیمه‌ها

هزینه پرداختی به بیمارستان طبیعتاً براساس بیمه شخص و نوع بیمارستان متغیّر است. 

برخی از بیمه‌های تکمیلی تمام یا درصد قابل توجّهی از هزینه‌های بیمار را تقبّل می کنند و بیماران یا هزینه‌ای پرداخت نمی کنند یا بسته به بیمه ۱۰ تا ۳۰ درصد هزینه را پرداخت می کنند.

لازم است بیماران قبل از بستری شدن در مورد بیمه‌ای که دارند و نحوه تقبّل هزینه‌ها با بیمارستان و شرکت بیمه هماهنگی داشته باشند.