درد قفسه سینه اغلب نشان دهنده حمله حاد قلبی است و نادیده گرفتن آن می تواند عواقب جدی داشته باشد. اهمیت تشخیص و درمان سریع حمله حاد قلبی به اندازه ای است که لازم است هرگونه درد سینه ای سریعاً در اورژانس بررسی گردد ، اگرچه که بعداً مشخص شود درد سینه شما ناشی از حمله قلبی نبوده است. به هر حال حتی احتمال اندک یک بیماری مهم مانند حمله قلبی حاد هم مهم بوده و لازم است به محض احساس علایم درد سینه با اورژانس 115 تماس بگیرید. لازم است بدانید که شرایط و امکانات مطب پزشکی ، برای بررسی و تشخیص حمله قلبی مناسب نیست و این که شما بعد از درد سینه به دنبال رفتن به مطب باشید کار اشتباهی است.

در موارد درد سینه و شک به سکته قلبی به جای مراجعه به کلینیک یا مطب پزشکان و گرفتن مشاوره تلفنی از آشنایان و کادر درمانی ، حتما بلافاصله با اورژانس 115 تماس بگیرید.


درد سینه مهم

 

در زمان حمله قلبی در اثر تشکیل لخته خون داخل عروق تغذیه کننده عضلات قلب ، خون به صورت ناگهانی به عضله قلب نمی رسد. اولین علامت نرسیدن خون به عضله قلبی ، درد قفسه سینه است. بسته شدن رگ قلبی می تواند در کوتاه مدت (تا 60 دقیقه) به مرگ سلول های قلبی و نارسایی حاد قلبی منجر شود. هم چنین تغییر در مسیرهای الکتریکی قلب در جریان حمله قلبی می تواند منجر به از بین رفتن ریتم طبیعی قلبی و ایست قلبی گردد که در صورت عدم درمان معمولا کشنده است.

هر لحظه مساوی است با از بین رفتن عضلات قلب (Time Is Muscle)

فاصله زمانی که بعد از انسداد کرونر عضله قلب شروع به از بین رفتن می کند ، در حدود بیست تا شصت دقیقه است. اگر در این فاصله زمانی رگ قلب با داروهای فیبرینولیتیک یا با استفاده از آنژیوگرافی و پرایمری PCI ، باز شد و جریان خون مجددا برقرار شد ، احتمال دارد که عملکرد قلب به صورت کامل به حالت طبیعی برگردد در غیر این صورت با گذشت هر دقیقه و هر ثانیه تعداد بیشتر و بیشتری از سلولهای عضلانی قلب می میرند و عملکرد آنها برای همیشه از بین می رود. به طوری که بعد از 6 تا 12 ساعت از شروع حمله قلبی تقریبا تمام سلولهای قسمت دچار حمله قلبی از بین خواهند رفت و بعد از آن باز کردن رگ مسدود هم دیگر فایده چندانی نخواهد داشت. لذا بی دلیل نیست که در بسیاری از منابع علمی از اصطلاح " زمان مساوی است با عضله قلب" استفاده می شود و این به معنی این است که در درمان سکته قلبی تشخیص و درمان به موقع اهمیت غیر قابل انکاری دارد.

اهمیت زمان در درمان سکته قلبی به حدی است که پزشکان در درمان سکته قلبی به حفظ زمان استاندارد از لحظه ورود بیمار به اورژانس تاکید دارند و از اصطلاح " در تا دارو " و "در تا بالون" استفاده می کنند. به عنوان مثال استاندارد درمان بیمار سکته قلبی در صورت استفاده از داروهای فیبرینولیتیک در حالت ایده ال بهتر است کمتر از 30 دقیقه باشد. یا در بیمارانی که تصمیم به انجام آنژیوگرافی و استفاده از بالون است ، زمان ایده ال برای انجام آن تا 90 دقیقه بعد از لحظه ورود بیمار به اورژانس بیمارستان است. تمامی مراکز و بیمارستان هایی که در درمان بیماران با سکته قلبی دخیل هستند ، باید به صورت مرتب بر حفظ این زمانها نظارت کنند و موانع درمان سریع بیماران با سکته قلبی را از بین ببرند.

باتوجه به اهمیت سرعت در درمان حملات قلبی لازم است اگر شما یا اطرافیان و دوستان شما علایم حمله قلبی را داشتید به عنوان اولین و بهترین اقدام با اورژانس 115 تماس بگیرید. خوشبختانه امروزه پروتکل های موثر و خوبی در زمینه درمان بیماران با حمله قلبی ایجاد شده است که یکی از آنها طرح موسوم به "طرح 247" یا طرح درمان بیماران با سکته قلبی است. در این طرح آمبولانس های اورژانس به دستگاه های نوار قلب مجهز شده اند و به محض تماس با اورژانس و با حضور آمبولانس در بالین بیمار نوار قلب وی گرفته شده و به مرکز کنترل طرح جهت تفسیر ارسال می گردد. در صورت تایید سکته قلبی بیمار بلافاصله با نزدیکترین مرکز مجهز دارای بخش آنژیوگرافی هماهنگ می گردد و بیمار مستقیما به اطاق آنژیوگرافی آن مرکز هدایت می گردد. با استفاده از این روش مقدار زیادی از اتلاف وقت برای درمان بیماران با سکته قلبی کاهش داده شده است.

بهترین اقدام در زمان درد سینه حاد

بعد از این که افراد دچار درد سینه حاد و حمله قلبی می شوند ، اقدامات مختلفی انجام می دهند:

  • برخی از بیماران درد سینه خود را جدی نمی گیرند. این افراد معمولا با چند ساعت تاخیر و بعد از اینکه علایم خیلی شدید و غیرقابل تحملی پیدا کردند مراجعه می کنند که طبیعتا اقدام خوبی نیست.
  • برخی از بیماران با دوستان یا خویشاوندان خود تماس می گیرند و از آنها مشاوره می گیرند.
  • برخی از افراد شروع به خود درمانی با داروهای گیاهی یا داروهای از قبل موجود می کنند.
  • بعضی از بیماران به مطب پزشک یا درمانگاه مراجعه می کنند.
  • برخی از افراد با حمله قلبی با وسیله شخصی خود به اورژانس مراجعه می نمایند.

لازم به ذکر است که در صورت بروز درد سینه حاد تمام اقدامات فوق اشتباه بوده و هرکدام از آنها می توانند موجب تاخیر در تشخیص و درمان حمله قلبی گردند. 

بهترین کار در زمان حمله قلبی و احساس درد سینه حاد ، تماس با اورژانس 115 است.

اقدامات اورژانسی برای درد سینه

به محض این که بیمار مشکوک به حمله قلبی به اورژانس آورده شود بلافاصله لازم است کارهای زیر در مدت زمان بسیار کوتاهی برای وی انجام شود:

  1. اولین و بهترین اقدام گرفتن نوار قلب است که برای تشخیص سکته قلبی لازم است.
  2. انجام آزمایش خون برای بررسی آسیب قلبی
  3. گرفتن رگ از دست یا بازو برای تزریقات
  4. اکسیژن برای بیماران با تنگی نفس
  5. قرص های زیرزبانی برای کاهش درد قلبی
  6. استفاده از مسکن های قوی مانند مرفین برای کاهش درد قلب و اضطراب
  7. آسپیرین برای رقیق کردن خون و کاهش التهاب قلب
  8. استفاده از 4 تا 8 عدد قرص ضدپلاکت دوم مانند پلاویکس یا داروهای مشابه
  9. تجویز داروی از بین برنده لخته خون
  10. انتقال به بخش آنژیوگرافی و کت لب جهت بازکردن رگ مسدود شده قلبی

 

 قلب من:بازهم تکرار می کنم که در زمان درد سینه ، هر ثانیه و هر دقیقه ای که تلف می شود مساوی است با از دست دادن عضله قلب بیشتر و نارسایی قلب و مرگ و میر بیشتر. لذا اگر شما درد سینه دارید به ویژه اگر شرایط زیر را دارد لازم است به جای هر اقدام دیگری مانند رفتن به مطب یا مراجعه به اورژانس با وسیله شخصی ، حتما با اورژانس 115 تماس بگیرید:

  1. درد سینه شدیدی که در مدت چند ثانیه پس از شروع به حداکثر خود می رسد.
  2. درد مداوم ، شدید و فشارنده که بیش از دو دقیقه طول می کشد.
  3. درد پراکنده و مبهم در پشت جناغ قفسه سینه.
  4. درد قفسه سینه که به ناحیه گردن ، فک ، شانه ها و پشت قفسه سینه انتشار دارد.
  5. درد قفسه سینه که با فعالیت بدنی شروع شده یا تشدید می شود.
  6. وجود علایم همراه با درد سینه مانند تعریق سرد ، تهوع و استفراغ ، تنگی نفس ، احساس بیقراری ، سرگیجه و کاهش سطح هوشیاری.
  7. وقوع درد سینه در افرادی که خطر بیشتری نسبت به بیماری های مهم قلبی دارند مانند افراد میانسال و مسن ، افراد با سابقه بیماری قلبی ، افراد دیابتی ، افراد با فشارخون بالا ، مصرف سیگار یا سابقه خانوادگی بیماری قلبی. این افراد باید نسبت به دردهای قفسه سینه خود بسیار حساس باشند.