دستگاه هولتر فشار خون برای اندازه گیری طولانی مدّت فشار خون انجام می شود. در برخی موارد شرایط مشخّص است، به این صورت که:

1- عدد فشار خون بالا است و علایم بالینی، نوار قلب، اکو و آزمایشات نشانگر فشار خون بالا است. در این شرایط تشخیص فشار خون قطعی است و لازم است درمان شروع شود.

2- عدد فشار خون پایین است و علایم بیمار هم نشان دهنده فشار خون نیست. در این حالت هم تشخیص معلوم است و تشخیص فشار خون رد می شود.

برخی موارد وجود دارد که محل تناقض و شک است. به عنوان مثال اعداد فشار خون بالا است ولی علایم بالینی یا شواهد بیماری فشار خون دیده نمی شود یا برعکس، شواهد بالینی و آزمایشگاهی نشان دهنده فشار خون بالا هستند ولی اعداد فشار خون نرمال می باشند. در این موارد هست که برای اثبات یا ردّ فشار خون لازم است از اندازه گیری طولانی تر فشار خون و به ویژه در ساعاتی که فرد در منزل یا در خواب است، استفاده کرد. هولتر فشار خون این کار را انجام می دهد.

البتّه موارد دیگری هم هستند که لازم است از هولتر فشار خون استفاده کرد از جمله در زمانی که با مصرف داروی فشار خون همچنان اعداد بالا هستند یا برعکس بعد از شروع دارو شخص علایم افت فشار خون و علایم ضعف و بیحالی را تجربه می کند. همچنین در مواردی که پزشک تصمیم به تغییر دوز دارو یا قطع دارو می گیرد هم لازم است از هولتر 24 ساعته فشار خون استفاده کرد.

در این نوشته به اطلّاعاتی اشاره شده است که لازم است قبل از مراجعه به کلینیک و در زمان داشتن هولتر فشار خون به آنها توجّه نمایید.

مراقبت زمان بستن هولتر


قبل از انجام هولتر فشار خون

این تست قرار است بصورت واقعی و صحیح فشار خون شما را در مدّت 24 یا 48 ساعت نشان دهد بنابراین لازم است در طول تست کار یا فعّالیّت خارج از معمول نداشته باشید. از سوی دیگر لازم است شما فعالیتهای عادی و روزمره خود را در طول تست انجام دهید و از میزان فعالیتهای بدنی خود کم نکنید. لذا توصیه می کنم یک روز کاری عادی را برای تست انتخاب نمایید. مسافرت، استرس کاری یا فیزیکی شدید در طول تست مناسب نیست و اگر بصورت ناخواسته پیش آمد حتماً باید ساعت و زمان استرس را یادداشت کرده و به پزشک اطلاع دهید.

اگر برای تشخیص فشارخون بالا تست انجام میدهید ، لازم است از یک یا دو روز قبل داروهایی که می توانند بر روی فشارخون تغییر ایجاد کنند را مصرف نکنید. داروهایی که کافئین دارند مانند داروهای کاهش وزن یا داروهای ضدّ درد ، داروهای بتا بلوکر مانند پروپرانولول و متورال ، داروهای بلوک کننده کلسیم مانند وراپامیل یا دیلتیازم. به دلیل تنوّع و لیست بلند این داروها ، حتماً داروهای مصرفی خود را به پزشک معالج اطّلاع دهید تا در مورد قطع یا ادامه آنها نظر دهند.

روزی را برای بستن هولتر انتخاب کنید که مطمئن باشید در آن روز مسافرت ، فعالیت بدنی یا استرس روحی غیر عادی نخواهید داشت. در زمان بستن هولتر لازم است زندگی و فعالیت های عادی روزانه خود را داشته باشید.

از 24 ساعت قبل از تست از مصرف غذاها و نوشیدنی های خاصّی که به صورت روتین از آنها استفاده نمی کنید ، پرهیز نمایید.

اگر سیگار می کشید ، روزانه به صورت منظّم از چای ، قهوه الکل و نوشیدنی های محرّکی که ممکن است روی فشارخون اثر کند ، استفاده می کنید ، بهتر است در طول استفاده از هولتر فشارخون به همان میزان روزهای قبل استفاده نمایید. ولی اگر از این موارد به صورت روتین استفاده نمی کنید ، لازم است از 24 ساعت قبل از بستن هولتر از این موارد پرهیز نمایید.

بهتر است قبل از بستن دستگاه استحمام کنید و باید بدانید که لازم است در طول مدّت تست بدلیل عدم امکان باز کردن هولتر امکان استحمام وجود ندارد.

بهتر است در روز تست لباس راحت بپوشید. دستگاه یا بر روی بازوی بدون لباس بسته می شود یا بر روی لباس نازک. البتّه باید بدانید لباسی که در زیر دستگاه باقی می ماند، تا زمان باز کردن تست باید خارج نشود.


در طول تست

اگرچه بازوبند دستگاه فشارخون و خود دستگاه هولتر، در طول مدّت زمانی که هستند محدودیّت، ایجاد کنند ولی معمولاً اجازه فعّالیّت های عادی را به شخص می دهند. لذا توصیه می شود در طول زمانی که هولتر به شما متصل شده است ، سعی کنید فعالیت هایی که در زندگی عادی دارید را انجام دهید.

زمانی که دستگاه شروع به کار می کند و کیسه دور بازو شروع به باد شدن می کند، لازم است - در صورت امکان - بازوی خود را صاف نگه دارید و از فعّالیّت بدنی، صحبت کردن یا غذا خوردن در حین کار کردن دستگاه خودداری نمایید.

بهتر است از انجام ورزش ، فعالیت بدنی شدید ، خوردن غذای سنگین و تجربیات جدید غذایی و نوشیدنی اجتناب نمایید.

رانندگی با هولتر فشار خون بلامانع است.

معمولاً تنظیم دستگاه طوری است که در طول روز هر 15 دقیقه و در طول شب هر 30 دقیقه یک بار فشارخون را اندازه گیری نماید. اگرچه احتمال دارد پر و خالی شدن کیسه دستگاه در ساعات شب اذیّت کننده باشد ولی سعی کنید به میزان سایر روزها و با همان نظم، خواب داشته باشید.

اگر در طول مدّت انجام هولتر، باطری دستگاه تمام شد، حتماً آن را عوض نمایید. در صورتی که هولتر ایرادی جدّی داشت و فشارخون را اندازه گیری نکرد حتماً به کلینیک اطلاع دهید. اگر میزان دفعات اندازه گیری فشارخون در روز و شب از یک میزان کمتر باشد، تست قابل تفسیر نبوده و باید تکرار شود.

لازم است علایم مهمّ مانند تپش قلب، تنگی نفس، درد سینه یا هرگونه علامت مرتبط با فشار خون بالا یا پایین را بر روی فرمی که از سوی کلینیک به شما ارایه شده است، یادداشت نمایید و به پزشک معالج اطّلاع دهید.


بعد از تست

بعد از سپری شدن مدّت زمان تست شما می توانید شخصاً به کلینیک مراجعه نمایید تا دستگاه باز شود. البتّه شما می توانید در محل کار یا در منزل دستگاه را از بازوی خود باز نمایید و برای تفسیر به کلینیک ارسال نمایید. در صورتی که دستگاه را خودتون باز می کنید لازم است باتری دستگاه خارج شود تا در طول زمان بعد از آن کیسه دستگاه باد نشود.

اگرچه تست برای 24 یا 48 ساعت است، کم یا زیاد شدن طول تست برای نیم یا یکساعت معمولاً تغییری در تفسیر تست ایجاد نمی کند و اگر بدلیل کار یا مشغله تأخیر در حد نیم تا یکساعت ایجاد شد، مشکلی ایجاد نمی شود.


بعد از مدّت مورد نظر برای هولتر که اغلب 24 ساعت و گاهاً 48 ساعت است، موارد اندازه گیری شده توسط دستگاه در سه قسمت، آنالیز و میانگین آنها مورد استفاده قرار می گیرد. اعداد مدّ نظر برای تشخیص فشارخون بالا در هر قسمت متفاوت بوده و برای اثبات فشارخون احتیاج به بررسی سایر عوامل و نظر پزشک معالج است.

  1. میانگین فشارخون در طول ساعات بیداری: اگر فشار سیستولی بیشتر از 135 میلی متر جیوه یا فشار دیاستولی بیشتر از 85 میلی متر جیوه باشد.
  2. میانگین فشارخون در ساعات خواب: اگر فشار سیستولی بیشتر از 120 میلی متر جیوه یا فشارخون دیاستولی بیشتر از 70 میلی متر جیوه باشد.
  3. و میانگین کل موارد اندازه گیری شده در 24 ساعت: که اگر فشار سیستولی بیشتر از 130 میلی متر جیوه یا فشارخون دیاستولی بیشتر از 80 میلی متر جیوه باشد.

 


دکتر امیرفرهنگی- متخصّص قلب و عروق