داشتن رابطه جنسی یکی از نیازهای اساسی و مورد نیاز انسان هاست. داشتن رابطه جنسی سالم می تواند نقش مهمی در کاهش استرس و اضطراب افراد داشته باشد و عدم برآورده شدن این نیاز غریزی در انسان می تواند به اختلالات مهم روحی - روانی و حتی جسمی منجر گردد.

بعد از حمله قلبی و طی شدن روزهای پر استرس بعد از حمله قلبی و پایدار شدن شرایط ، یکی از مهم ترین سوالات بیماران در مورد چگونگی ادامه روابط زناشویی است. بیماران دوست دارند بدانند که در کنار دستورات لازم برای تغذیه و فعالیت بدنی بعد از سکته قلبی ، وضعیت فعالیت جنسی آنها به چه صورت باید باشد. در حقیقت بسیاری از بیماران در مورد اینکه داشتن رابطه جنسی بتواند بر سلامت قلب آنها اثرگذار باشد ، دچار استرس هستند. به همین دلیل یکی از وظایف مهم پزشک معالج این است که قبل از اینکه بیمار در این مورد سوالی بپرسد ، به این اضطراب وی پاسخ دهد.

بسیاری از بیماران به ویژه در جامعه ایرانی از پرسیدن سوال در مورد نحوه رابطه جنسی بعد از سکته قلبی و هم جنین سایر بیماریهای قلبی ، دچار شرم و حیا می شوند و این موضوع بیشتر بر اضطراب آنها اضافه می کند. ضمن اینکه لازم است پزشکان به این موضوع توجه داشته باشند ، بیماران هم باید در مورد مسایلی که بعد از ترخیص از بیمارستان برایشان اهمیت دارند ، پرسش گر باشند.

در این نوشته به بایدها و نبایدهای رابطه جنسی بعد از سکته قلبی پرداخته ایم.


رابطه جنسی بعد از سکته قلبی


چه زمانی برای رابطه جنسی بعد از سکته مناسب است؟

 این موضوع کاملاً به وضعیت قلبی عروقی افراد بعد از حمله قلبی وابسته است و در مورد هر فردی ، متفاوت از افراد دیگر است. لذا لازم است حتماً از پزشک خود در مورد وضعیت قلب خود و بهترین شرایط برقراری رابطه جنسی سوال کنید. با این حال یکسری توصیه های کلی در این مورد وجود دارد.

فعالیت جنسی یک نوع فعالیت بدنی متوسط محسوب می شود که می تواند ضربان قلب و فشار خون را به صورت متوسط افزایش دهد. این فعالیت بدنی از نظر شدّت ، معادل با بالا رفتن از 2 تا سه طبقه ساختمان یا راه رفتن سریع با سرعت 5 تا 6 کیلومتر در ساعت است. لذا در افرادی که از نظر قلبی ناپایدار هستند می تواند موجب بروز علایم و نشانه های بیماری قلبی گردد. به همین منظور بعد از حمله قلبی و ترخیص از بیمارستان لازم است همانند توصیه های انجام شده برای شروع ورزش ، در مورد شروع رابطه جنسی هم فرد فاقد علایمی مانند درد قفسه سینه یا تنگی نفس باشد.

شروع برنامه ورزشی یا رابطه جنسی در یکی دو هفته اول بعد از حمله قلبی که قلب در دوره بازیابی و نوتوانی خود است ، توصیه نمی شود و این کار می تواند به روند ترمیم قلب صدمه برساند. از سوی دیگر انجام فعالیت های بدنی و داشتن رابطه جنسی می تواند از نظر روحی به برگشت به زندگی افراد بعد از سکته قلبی کمک نماید و موجب حفظ روحیه و اعتماد به نفس افراد شود.

به همین دلیل در افرادی که بعد از حمله قلبی شرایط پایدار قلبی دارند ، توصیه می شود تا پیاده روی و ورزش سبک را از هفته سوم شروع نمایند و بهتر است رابطه جنسی در 4 هفته اول بعد از حمله قلبی صورت نگیرد. هم چنین توصیه می شود در دو ماه اول بعد از حمله قلبی ، از فعالیت های جنسی پر حرارت و فعال که مدت زمان بیشتر از 10 دقیقه طول می کشد و با مصرف انرژی بیشتری همراه است ، اجتناب نمایند. بعد از دوماه و به شرط پایدار بودن و نداشتن علایم مهم قلبی ، انجام فعالیت جنسی طولانی هم بلامانع است.

برخی از بیماران بعد از حمله قلبی به دلیل شدید بودن بیماری دچار علایم شدید قلبی می شوند و حتی احتمال دارد دچار نارسایی قلبی شوند. هم چنین برخی از بیماران بعد از درمان بیماری اولیه هنوز دارای عروق مسدود قلبی هستند و لازم است در هفته ها و روزهای بعدی مجدداً تحت آنژیوگرافی و عمل مجدد قرار بگیرند. در این بیماران توصیه می شود به دلیل احتمال تشدید علایم ، تا زمان تایید پزشک و بهبودی کامل از انجام فعالیت جنسی جلوگیری کنند.

ناتوانی جنسی بعد از سکته قلبی

 بعد از سکته قلبی و حمله حاد قلبی ، بسیاری از مردان و زنان دچار بی میلی به برقراری رابطه جنسی می شوند. هم چنین برخی از مردان بعد از حمله قلبی دچار ناتوانی در نعوظ و برقراری رابطه جنسی می گردند. مطالعات علمی نشان داده اند که میزان بی میلی و ناتوانی در رابطه جنسی در خانمها بیشتر از آقایان است.

علت این امر می تواند ناشی از مصرف داروهای قلبی باشد. البته عوامل دیگری مانند ادامه مصرف سیگار و دخانیات ، فشار خون بالا ، دیابت قندی و شایعتر از اینها ، استرس و اضطراب ، افسردگی بعد از حمله قلبی و ترس از تکرار علایم و حمله قلبی هم در ناتوانی جنسی بعد از حمله قلبی دخالت دارند.

البته بسیاری از این موارد بعد از گذشتن چند روز تا هقته از حمله قلبی و با برگشتن به زندگی و فعالیت های عادی ، از بین خواهند رفت و با بدست آوردن دوباره اعتماد به نفس و اطمینان از برقراری مجدد سلامت قلب ، از میزان ناتوانی جنسی هم کاسته خواهد شد.

اگر ناتوانی جنسی بعد از گذشت یکی دو ماه از حمله قلبی ادامه داشت لازم است حتماً در این مورد با پزشک خود مشورت نمایید.

اگر ناتوانی جنسی در مردان به دلیل اختلال در نعوظ باشد یکی از بهترین داروهایی که می تواند این مشکل را برطرف نماید ، ویاگرا ( سیلدنافیل) است. همچنین داروهای دیگر این خانواده مانند Cialis (تادالافیل) و Levitra (وردانافیل) هم مفید هستند. البته افرادی که بعد از حمله قلبی از داروهای خانواده نیترات مانند نیتروکانتین (سوستاک) و ایزو سورباید یا قرص های نیترات زیر زبانی استفاده می کنند ، نباید از این داروها استفاده نمایند.

مصرف همزمان داروهای نیتراتی و داروهای درمان ناتوانی جنسی مانند سیلدنافیل (ویاگرا) می تواند به کاهش بیش از حد فشار خون منجر شود.

در صورت بروز درد سینه هنگام رابطه جنسی ، چه باید کرد؟

 اگر در حین رابطه جنسی یا مدتی بعد از اتمام آن دچار درد قفسه سینه شدید ، اولین اقدام قطع فعالیت بدنی و استراحت است. بعد از قطع فعالیت می توانید از قرص های زیر زبانی نیترو گلیسرین استفاده نمایید البته به شرطی که از داروهای کمک نعوظی مانند ویاگرا استفاده نکرده باشید که در این صورت نباید از زیر زبانی استفاده نمایید.

اگر بعد از 10 دقیقه استراحت و به دنبال مصرف قرص زیر زبانی علایم شما بهبودی نداشت باید بلافاصله با اورژانس 115 تماس بگیرید.