تغذیه برای بیماران با سکته قلبی


متخصصان قلب و عروق و تغذیه همگی قبول دارند كه برای افراد سالم ، داشتن رژیم غذایی مناسب برای كاهش خطر ابتلا به بیماری عروق كرونر (CAD) مهم است . اما اگر قبلاً یک نفر دچار تنگی عروق کرونر CAD شده باشد و چه بسا حتی به انفارکتوس میوکارد (حمله قلبی) ، آنژین یا سندرم حاد عروق کرونر نیز مبتلا شده باشد ، آیا بازهم این توصیه ها درست هستند ؟ رژیم غذایی مناسب برای بیماران بعد از حمله قلبی کدام است؟
بیشتر مطالعات علمی در مورد تغذیه سالم ، در مورد افراد سالم و به منظور پیشگیری از بیماری های قلبی است ولی در سالهای اخیر این موضوع در مورد بیماران مبتلا به بیماری قلبی و سکته قلبی هم انجام شده است.
 توصیه‌های فعلی رژیم غذایی از طرف انجمن قلب آمریکا و انجمن قلب و عروق اروپا برای مبتلایان به CAD ، تأکید بر خوردن میوه و سبزیجات تازه و جلوگیری از چربیهای اشباع ، چربیهای ترانس و لبنیات پرچرب است. علاوه بر این، اروپایی ها مصرف دو وعده ماهی پرچرب را هم به این موارد اضافه می کنند.
این دستورالعملهای کلی رژیم ممکن است به بهترین وجه با رژیم مدیترانه حاصل شود .

تغذیه بعد از سکته قلبی

رژیم غذایی مدیترانه ای چیست؟

هیچ تعریف "رسمی" از رژیم غذایی مدیترانه ای وجود ندارد. این نام بیشتر به دلیل تشابه این رژیم غذایی به عادات سنتی تغذیه مردمان این منطقه انتخاب شده است. رژیم مدیترانه ای عمدتاً یک رژیم غذایی گیاهی است که شامل بسیاری از میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات ، آجیل و غلات سبوس دار ، همراه با وعده های غذایی متوسط پنیر ، تخم مرغ و ماست است و هر هفته یک یا چند قسمت ماهی و غذاهای دریایی دیگر ، و مرغ در آن قرار دارد. مشخصه رژیم غذایی مدیترانه ای ، قرار دادن مقدار زیادی روغن زیتون (منبع اصلی اسیدهای چرب اشباع نشده ) به همراه مقداری شراب قرمز (یک یا دو وعده در روز) است.

شواهد جدید در مورد رژیم غذایی مدیترانه ای

در سال های اخیر ، مطالعات منتشر شده است که نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای در جلوگیری از ابتلا به CAD — و بهبود نتایج در افرادی که مبتلا به CAD هستند مفید است.
 در مطالعه معروف PREDIMED دو مدل از رژیم غذایی مدیترانه ای ، با یک رژیم غذایی کم چربی - نوع رژیم غذایی که معمولاً برای افراد مبتلا به CAD در طی 25 سال گذشته توصیه می شود - در بیش از 7000 نفر که در معرض خطر بالای بیماری های قلبی قرار داشتند ، مقایسه شد . پس از یک دوره پیگیری تقریباً پنج ساله ، حوادث قلبی عروقی (یعنی بروز سکته قلبی ، سکته مغزی یا مرگ ناشی از قلب) در دو گروه بطور تصادفی در گروه های رژیم غذایی مدیترانه ای به طور واضحی بهتر بود.
در یک مطالعه دیگر ، بیش از 30 هزار نفر از افراد fifty five سال و بالاتر که به CAD یا دیابت مبتلا بودند ، بر اساس رژیم غذایی گروه بندی شدند و به طور متوسط 56 ماه پیگیری شدند. کسانی که رژیم غذایی به سبک مدیترانه ای را دنبال کردند ، میزان بروز سکته قلبی ، نارسایی قلبی ، سکته مغزی یا مرگ قلبی عروقی به میزان قابل توجهی در آنها نسبت به گروه های دیگر کمتر بود.
اگر می خواهید رژیم مدیترانه ای را دنبال کنید ، نکات زیر را رعایت نمایید:

  1. از غذاهای فرآوری شده خودداری کنید.

  2. اساس رژیم شما باید غذاهای گیاهی باشد. یعنی باید شامل میوه های مختلف ، سبزیجات و حبوبات باشد.

  3. غلات موجود در رژیم غذایی شما (نان و ماکارونی) باید از غلات کامل و سبوس دار باشند.

  4. روزانه مقدار کمی آجیل مصرف کنید.

  5. از مارگارین و کره خودداری کنید و به جای آن از روغن زیتون یا روغن کانولا استفاده کنید.

  6. گوشت قرمز را به یک یا دو بار در ماه محدود کنید.

  7. حداقل دو بار در هفته ماهی و مرغ میل کنید.