DVT


لخته خون
             DVT               
مرور کلی 
علل و ریسک فاکتور
علایم بیماری
تشخیص
درمان
پیشگیری 

ترومبوز ورید عمقی (DVT) لخته خونی است که یکی از سیاهرگ های پا در منطقه ساق پا یا ران و لگن را به طور جزئی یا کاملاً مسدود می کند ، اگرچه می تواند در سایر قسمت های بدن نیز رخ دهد. DVT مانع از بازگشت خون دفع شده به قلب می شود. در نتیجه گردش خون در پا مسدود می شود که منجر به درد و تورم می شود. این لخته خون که در پا ایجاد می شود ، می تواند از محل خود کنده شده و به سمت قلب و شریان ریوی رفته و در آنجا تبدیل به آمبولی ریه شود.


لخته خون در پا

 

علایم DVT

علائم شایع DVT درد و حساسیت در ناحیه آسیب دیده و قرمزی یا تغییر رنگ پوست است. اگر همزمان با DVT ، آمبولی ریه هم وجود داشته باشد ، شما ممکن است درد قفسه سینه ، ضربان قلب سریع و تنفس مشکل را هم تجربه کنید. استفراغ ، سرفه همراه با خون نیز از علائم آمبولی ریه است.

DVT و آمبولی ریه از بیماری های جدی هستند ، بنابراین اگر شما هر یک از این علائم یا چند مورد از علائم را دارید ، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید:علائم و نشانه های ترومبوز ورید عمقی

 

 علل ایجاد DVT

افراد زیر بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به DVT هستند:

  • افراد بالای 60 سال
  • بیماران با سرطان به ویژه اگر فعال باشد
  • افرادی که سابقه فامیلی و خانوادگی لخته خون در پا یا جای دیگری از بدن را دارند.
  • افرادی که قبلا یک یا چند نوبت DVT یا آمبولی ریه داشته اند.
  • خانم های حامله یا تازه زایمان کرده
  • افرادی که از قرص های حاملگی یا درمان های جایگزین هورمونی استفاده می کنند.
  • افرادی که اخیرا جراحی انجام داده اند.
  • افراد با بی حرکتی پا در سه روز گذشته

در افرادی که این عوامل را دارند ،

چاقی و اضافه وزن ،

مصرف سیگار ،

و عدم وجود فعالیت بدنی

خطر ایجاد DVT و آمبولی ریه را به شدت افزایش می دهند.

 بیشتر بدانید: علل و عوامل خطر ایجاد DVT

 

تشخیص بیماری لخته خون

موضوع بسیار مهم در درمان DVT و کاهش خطر آمبولی ریه ، تشخیص زود آن است. بعد از مراجعه ، اگر علایم شما به قدری شدید باشند که احتمال DVT زیاد باشد ، از همان ابتدا درمان شروع شده و بعدا تست های تشخیصی انجام می شود. در غیر این صورت از ابتدا می توان از تست هایی مانند زیر برای تشخیص بیماری استفاده کرد:

  1. تست خونی D-dimer

  2. سونوگرافی (دوبعدی ، رنگی ، داپلر)

  3. سی تی اسکن

  4. MRI

  5. آنژیوگرافی

بیشتر بدانید: چگونه DVT تشخیص داده می شود؟

 

درمان لخته های خون در پا DVT

درمان لخته های خون در پا ، استفاده از داروهای ضد انعقادی است. بیماران نعمولا بستری می شوند و از داروهای تزریقی مانند هپارین و انوکساپارین در مرحله حاد بیماری برای از بین بردن لخته خون استفاده می شود و در مرحله مزمن از داروهای خوراکی مانند وارفارین و داروهای NOAC مثل ریواروکسابان ، آپیکسابان ، دابیگاتران و ادوکسابان استفاده می شود.

در برخی از بیماران با علایم شدید لازم است از داروهای فیبرینولیتیک استفاده کرد. در برخی دیگر از بیماران که همزمان خونریزی دارند یا نمی توان از داروهای ضد انعقادی استفاده کرد ، لازم است به صورت موقت یا دایم از فیلتر IVC استفاده نمود.

بیشتر بدانید: DVT چگونه درمان می شود؟

 

پیشگیری از تشکیل لخته خون در پا

برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به DVT هستند ، یا افرادی که یک بار حمله DVT داشته اند ، رعایت یک سبک زندگی سالم مهم است . ترک ترک سیگار ، دستیابی به وزن سالم و داشتن فعالیت بدنی روزانه ، از جمله  راهکارهای پیشگیری مفید هستند.

شما باید از نشستن به مدت طولانی پرهیز کنید و از کشش و حرکت کافی در طول روز برخوردار باشید. جوراب های واریس به ویژه در پروازهای طولانی مفید هستند زیرا به گردش خون کمک می کنند و به رگ های پا کمک می کنند تا خون پاها را به قلب بازگرداند.

اگر در حال مصرف قرص های جلوگیری از حاملگی یا جایگزینی هورمون درمانی هستید ، حتما در مورد خطر ایجاد DVTT، با پزشک خود مشورت کنید.

افرادی که فشار خون ، بیماری قلبی یا نارسایی قلبی دارند نیز در معرض خطر ابتلا به DVT هستند ، بنابراین حتما با ایجاد یک برنامه درمانی و انجام توصیه های دارویی و غیردارویی پزشک معالج ، به پیشگیری از ترومبوز ورید عمقی خود کمک کنید.

قلب من:ترومبوز ورید عمیق یک وضعیت جدی است که باید فوراً درمان شود. معمولاً سه تا شش ماه طول می کشد تا لخته کاملاً برطرف شود ، لذا لازم است حتما در انجام برنامه درمانی موثر برای درمان بیماری نقش فعال داشته باشید. اگر شما علایم DVT یا علائم آمبولی ریوی را مشاهده کردید ، سریعاً کمک بگیرید. اگرچه علائم DVT می تواند نگران کننده باشد ، ولی دانستن آنها و آشنایی با علایم بیماری می تواند به نجات جان شما یا شخصی که می شناسید کمک کند.

بیشتر بدانید: علائم ترومبوز ورید عمقی