دریچه های فلزی ، همان طور که از اسم دریچه مشخص است ، جایگزین های فلزی برای دریچه های معیوب قلب هستند. حین جراحی قلب ، دریچه قلب برداشته شده و به جای آن دریچه فلزی دوخته می شود. ساختمان دریچه قلب فلزی ، از یک پایه حلقوی شکل درست شده است که در داخل آن قسمت های متحرک دریچه و در خارج آن یک لایه قابل دوختن به قلب که اکثرا از جنس تفلون PTFE است ، قرار داده شده است.

در سال های قبل دریچه های فلزی متعددی بوده است که از آنها به دلیل خاصیت ایجاد لخته خون و سایز بزرگ شان ، بعد از تولید دریچه های جدید استفاده نمی شود.

دريچه فلزي قلب


دریچه قلب ایده آل دریچه ای است که ساختمان ساده ای داشته باشد ، کمترین مقاومت را در برابر جریان خون ایجاد نماید ، خاصیت لخته بستن کمتری داشته باشد و از استحکام کافی برخوردار باشد.

در سال های اخیر و با کمک تکنولوژی های جدید ، پیشرفت های خوبی در زمینه تولید دریچه های فلزی مناسب ، صورت گرفته است. استفاده از ترکیبات پیروکربن در صفحه های متحرک دریچه ، بهبود آیرودینامیک دریچه ها و کاهش حداکثری فضای لولا در دریچه ها که منشا اصلی ایجاد لخته خون است از این مورد پیشرفت ها است که باعث کارایی بهتر و ایجاد لخنه خون کمتر شده است به طوری که در دستورالعمل های جدید برای دریچه On-X Life میزان کمتری از مصرف داروهای ضد لخته خون ، وارفارین توصیه شده است.

دريچه هاي فلزي قلب


 در مقایسه با دریچه های حیوانی (بیولوژیک) برای چه بیمارانی بهتر است از دریچه های فلزی (متالیک) استفاده کرد؟

1- افراد زیر 60 سال: این افراد - به ویژه هرچه سن کمتری داشته باشند - باید از دریچه فلزی استفاده نمایند. به دلیل جریان خون پرفشار و فعالیت قلبی زیاد این افراد سرعت تخریب دریچه های حیوانی در این گروه سنی بالا است و احتمال این که این افراد به عمل مجدد تعویض دریچه احتیاج پیدا کنند ، وجود دارد لذا بهتر است از ابتدا برای این افراد از دریچه های مقاوم فلزی استفاده کرد.

البته در این طیف سنی ، دو گروه استثنا هستند:

  • خانم هایی که قصد بارداری دارند: به دلیل این که مصرف وارفارین در دوره بارداری و زایمان با خطرات متعددی همراه است ، لذا باید خود بیمار هم در مورد انتخاب نوع دریچه مورد استفاده به تیم پزشکی کمک نماید. در صورت انتخاب دریچه فلزی ، خطر وارفارین برای جنین وجود دارد ولی احتمال تخریب دریچه و عمل مجدد کمتر است. برعکس در صورت جراحی با دریچه بیولوژیک ، خطر وارفارین وجود ندارد ولی سرعت تخریب دریچه بیولوژیک به ویژه در حاملگی بالا است و احتمال عمل جراحی مجدد وجود دارد.
  • افرادی که به دلیل خونریزی یا احتمال بالای خونریزی یا به هر دلیل دیگری قادر به مصرف وارفارین نیستند: در این بیماران انتخاب اول باید دریچه حیوانی باشد.

 

مراقبت های دریچه فلزی

  • مصرف داروهای تجویز شده به ویژه "وارفارین" و "آسپیرین". بیماران با دریچه فلزی این دو دارو را باید تا پایان زندگی دریافت کنند ، مگر اینکه بنا به دلایل دیگر توسط پزشک معالج تغییر ایجاد شود.

          [درمان دارویی پس از تعویض دریچه]

  • انجام آزمایش PT و INR. در زمان شروع دارو به دفعات بیشتر و بعد از تنظیم دوز داروی وارفارین به فواصل تقریبا ماهانه باید آزمایش غلظت خون انجام شود. تنها راه اطلاع از اثربخشی داروی وارفارین و تنظیم دوز آن ، انجام این آزمایش است. در مورد آزمایش بهتر است همواره در یک آزمایشگاه معتبر انجام شود و به دلیل وجود تفاوت در کیت ها و نحوه انجام آزمایش ، از مراجعه به آزمایشگاه های دیگر پرهیز شود.
  • انجام عکس رادیولوژی ، سی تی اسکن ، سونوگرافی و انجام MRI ، تداخلی با دریچه فلزی ندارد و وجود دریچه مانعی برای انجام هیچ کدام از این موارد نیست.
  • مسافرت هوایی ، انجام کار و فعالیت بدنی و ورزش با وجود دریچه فلزی بلامانع است. در مورد ورزش باید از ورزش های رزمی و با احتمال بالای ضربه به بدن و افتادن خودداری کرد زیرا به دلیل مصرف داروهای رقیق کننده ، فرد را مستعد خونریزی می کند.
  • پیش گیری از عفونت دریچه بسیار مهم است. یکی از مطالب بسیار مهم در ارتباط با دریچه فلزی ، عفونت دریچه است. عفونت از راه گلو ، ریه ، پوست زخمی شده و به ویژه از راه تزریقات وریدی به قلب می رسد و بر روی دریچه می نشیند. لذا باید تزریقات وریدی را به حداقل رساند و از هر نوع عفونت تا حد ممکن پیش گیری نمود و در صورت پیدایش آن را فورا درمان کرد. به ویژه عفونت های دندانی که بسیار مهم هستند. در کل بهتر است قبل از جراحی دریچه قلبی هر گونه عفونت دندانها را اصلاح کرد. بعد از جراحی دریچه هم همواره باید مراقب عفونت دندانها باشید و در صورت مراجعه به دندانپزشک و کشیدن یا جراحی دندان ، حتما قبل از آن از آنتی بیوتیک استفاده نمایید.

قطع وارفارین

افرادی که وارفارین مصرف می کنند ، گاها لازم است برای مدت محدودی وارفارین را قطع کنند. به عنوان مثال برای انجام جراحی هایی که مستلزم خونریزی هستند یا برای اعمال دندانپزشکی شامل کشیدن دندان و جراحی ریشه دندان و لثه. طبیعتا در این موارد ادامه وارفارین موجب عدم قطع خونریزی و از دست دادن خون خواهد شد و لازم است قبل از جراحی وارفارین قطع گردد.

جراحی و اعمالی که خونریزی ندارند یا خطر خونریزی آنها کم است ، احتیاج به قطع وارفارین ندارند مانند عمل آب مروارید ، اندوسکوپی ، برونکوسکوپی و جراحی های کوچک سطحی ، پر کردن ساده دندان و جرم گیری دندان.

برای قطع وارفارین لازم است حتما با پزشک معالج خود مشورت نمایید برای اینکه بسیاری از بیماران در چند روزی که وارفارین مصرف نمی کنند ، باید از داروهای تزریقی جایگزین مانند هپارین استفاده نمایند تا در زمان قطع دارو خطر ایجاد لخته بر روی دریچه به حداقل برسد (Bridge Therapy).

تداخلات وارفارین

       [ وارفارین ]

وارفارین جزو داروهایی است که تداخلات بسیار گسترده ای با غذاها و سایر داروها دارد:

  • روش اثر وارفارین با مهار فعال شدن ویتامین K  در بدن است. غذاهایی که ویتامین K زیاد دارند ، موجب کاهش اثر وارفارین می شوند. این غذاها عبارتند از : کاهو ، کلم بروکلی ، کلم پیچ ، اسفناج و سبزی های برگ دار.
  • البته این به معنی عدم مصرف این غذاها نیست ، بلکه مصرف روتین و عادی این ها توصیه هم می شود. شما باید از مصرف بیش از حد این غذاها پرهیز کنید. به عنوان مثال لازم نیست یک کیلو کاهو را در یک زمان مصرف نمایید.
  • علاوه از غذا تعداد زیادی دارو هم هستند که لازم است در صورت نیاز به مصرف آنها قبلا با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

 

دکتر امیرفرهنگی

متخصص قلب و عروق

کلینیک قلب من