مسدود کننده های کانال کلسیم کلاس بزرگی از داروها را تشکیل می دهند که به طور گسترده برای درمان چندین مشکل قلبی عروقی استفاده می شوند. آنها امروزه بیشتر به عنوان یک روش خط اول برای درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرند ، اما همچنین در درمان آنژین ، تاکی کاردی فوق بطنی و کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک نیز مؤثر هستند .

درد سینه,آنزین

 

مسدود کننده های کانال کلسیم از ورود کلسیم به سلول های عضلانی قلب و سلول های عضله صاف که باعث انقباض عروق خونی می شود ، جلوگیری می کنند. با کاهش ورود کلسیم ، که مهمترین یون لازم برای انقباض این سلولها می باشد ، مسدود کننده های کانال کلسیم باعث شل شدن این سلول های عضلانی می شوند. این اثر شل کنندگی باعث اتساع رگ های خونی و کاهش نیروی انقباض عضله قلب می شود.

برخی از مسدود کننده های کانال کلسیم همچنین سرعت تحریک گره سینوس و میزان سرعت حرکت نیروی الکتریکی قلب را از طریق گره دهلیزی-بطنی AV کند می کنند. این "اثرات الکتریکی" مسدود کننده های کلسیم باعث می شود تا آنها در معالجه برخی از آریتمی ها مورد استفاده قرار بگیرند.

نتیجه نهایی تمام اثرات مهارکننده های کلسیم (گشاد شدن رگ های خونی ، کاهش انقباض عضلات قلب و کندتر ضربان قلب) میزان اکسیژن مورد نیاز عضله قلب را کاهش می دهد. کاهش تقاضای اکسیژن قلبی به جلوگیری از ایسکمی قلب (گرسنگی اکسیژن) کمک می کند.

لذا از داروهای مسدود کننده کلسیم می توان در درمان درد سینه ناشی از تنگی عروق کرونر استفاده نمود. این داروها به ویژه در درمان نوع خاصی از بیماری عروق کرونر که در اثر اسپاسم آنها ایجاد می شود -بنام آنژین پرینزمتال- کاربرد دارد.

 انواع داروهای کلسیم بلوکر

مسدود کننده های کلسیم زیادی در بازار وجود دارد و نحوه اثر همه آنها یکسان نیست. سه نوع کلی مسدود کننده کلسیم به طور گسترده استفاده می شود:

دی هیدروپیریدین ها

 داروهای نیفدیپین (آدالات) ، نیمودیپین و آملودیپین دی هیدروپیریدین ها نامیده می شوند. این داروها باعث اتساع قابل توجه رگهای خونی شده و تأثیر نسبتاً کمی بر روی ضربان قلب دارند. مهمترین استفاده این داروها  برای درمان فشار خون بالا است.

وراپامیل

وراپامیل بر عضله قلب تأثیر می گذارد و به ویژه در کاهش سرعت ضربان قلب مؤثر است ، و تأثیر کمی در رگ های خونی دارد. این دارو برای فشار خون بالا مفید نیست و بیشترین استفاده آن برای درمان آنژین قلبی است.

دیلتیازم

این دارو به نسبت دو داروی دیگر اثر متوسطی بر روی عضله قلب و عروق بدن دارد. با این حال تحمل آن به نسبت بقیه بهتر است و بیماران آن را بهتر تحمل می کنند.

موارد استفاده کلسیم بلوکرها

آنژین

برای کم کردن از شدت و میزان تکرار درد سینه ناشی از آنژین از قرص های دیلتیازم و وراپامیل استفاده می شود. با اینحال این داروها باید بعد از داروهای بتابلوکر مورد نظر باشند. در حال حاضر این داروها برای افرادی که نمی توانند از بتابلوکرها استفاده کنند یا با وجود استفاده از آنها همچنان درد سینه دارند ، توصیه می شود.

 فشار خون بالا

 مسدود کننده های کلسیم دی هیدروپیریدین مانند نیفدیپین و آملودیپین برای درمان فشار خون بالا بسیار مفید هستند و اغلب به عنوان درمان خط اول برای فشار خون بالا استفاده می شوند.

آریتمی های فوق بطنی

مسدود کننده های کلسیم (به ویژه وراپامیل) تا حدودی عملکرد گره AV را مسدود می کنند و بنابراین اغلب در درمان آریتمی های فوق بطنی مانند PSVT مورد استفاده قرار می گیرند.

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک

 از مسدود کننده های کلسیم می توان برای کاهش "سفتی" بطن چپ در افراد مبتلا به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک استفاده کرد و از این طریق می تواند علائم را کاهش دهد.

اثرات جانبی کلسیم بلوکرها

بیشترین عوارض جانبی داروهای گروه دی هیدروپیریدین مانند آملودیپین شامل سردرد ، سرگیجه ، گرگرفتگی و تورم پا و مچ پا است.

شایع ترین عارضه وراپامیل و دیلتیازم یبوست است که در 25٪ از افرادی که با این داروها تحت درمان هستند ، می تواند رخ دهد. این مهارکننده های کلسیم غیر دی هیدروپیریدین همچنین می توانند باعث برادی کاردی (ضربان قلب آهسته) شوند و به دلیل اینکه باعث کاهش قدرت انقباض عضله قلب می شوند ، می توانند برون ده قلبی را کاهش دهند. آنها باید در بیمارانی که نارسایی قلبی دارند با احتیاط مصرف شوند .